2010. december 14., kedd

Terhesgondozás Ausztráliában

A terhesgondozás egész más itt, mint Magyarországon. 
Amikor először mentem végig a procedúrán, kezdetben úgy éreztem, nem foglalkoznak eleget az emberrel, aztán gyorsan megszoktam és örültem neki, hogy itt nem betegként vagyok kezelve és nem viszik túlzásba a vizsgálatokat. 
Lássuk tehát, itt hogy működik:

Látogatások és vizsgálatok:
Most, hogy már másodszorra vagyok várandós, a haladó csoportba tartozom és kevesebb látogatást kell tennem a szülésznőknél, mint az első alkalommal. Az első alkalommal ugyanis a második trimeszterben két látogatással több van.

0.: amikor tudod, hogy várandós vagy, elmész a háziorvosodhoz, aki vér- és vizeletvizsgálatra küld, hogy hivatalosan is megerősítést nyerjen a terhesség ténye. Az én háziorvosomnál ott helyben, rögtön elvégzik a mintavételt, csak egy másik szobában. Kapsz egy beutalót az első ultrahangra is, amelyet kb. a 12. héten kell elvégeztetni.

1.: 14 hetesen, a szülésznőnél. A beutalót a háziorvos adja, ami alapján te előre megbeszélsz egy időpontot a kórházzal. A szülésznőhöz vinni kell a vér- és vizeletvizsgálat eredményeit. Az ultrahang eredményét általában közvetlenül kapják meg, de erről kapsz egy másolatot. A szülésznőtől kapod meg a kis sárga kártyát, amire a várandósság eseményeit rögzítik. A szülésznő rögzíti az adataidat és feltesz egy csomó kérdést az egészségi állapotodat és a családi helyzetedet illetően. Azt próbálják ezzel kiszűrni, hogy beleesel-e valamelyik rizikós csoportba: családi erőszak, depresszió vagy valamilyen betegség (felmenőknél előforduló cukorbetegség, szívbetegség, magas vérnyomás, stb). Az előző terhesség részletei megtalálhatók a számítógépes rendszerükben, így arra vonatkozóan nem kell az emlékezetedre hagyatkoznod. Rutin vizsgálatként elvégeznek egy vérnyomásmérést. A látogatás végén felteheted a kérdéseidet, ha vannak, kapsz egy újabb beutalót a következő ultrahangra, illetve egyeztetitek a következő látogatás időpontját.

2.: 18-20 hetesen kerül sor a második ultrahangra, amire a pontos időpontot neked kell egyeztetni a kiválasztott ultrahang központtal.Az eredményt közvetlenül küldik meg a kórháznak, de a vizsgálat végén - ugyanúgy, mint az első alkalommal - kapsz egy cd-t, melyen a babádról készült képek és eredmények láthatók.

3.: 20 hetesen, ismét a szülésznőnél. Rutin vizsgálatok: vérnyomásmérés, pocak mérés (mekkora a baba), bébi szívhang meghallgatása. A 2. ultrahangvizsgálat eredményének átnézése, illetve kapsz egy beutalót a következő vérvizsgálatra (terhességi cukorbetegség kiszűrése).

4.: 28 hetesen, a szülésznőnél: rutin vizsgálatok elvégzése (mint előzőleg), a vérvizsgálat eredményének áttekintése, anyatejes táplálás átbeszélése (ha erre szükség van).

5.: 34 hetesen, a szülésznőnél: rutin vizsgálatok elvégzése, tájékoztatás a streptococcus fertőzés veszélyeiről, illetve az újszülötteknek járó K vitamin injekcióról és a hepatitis B oltásról (ezek beadásához kell a te hozzájárulásod). Mellek ellenőrzése.

6.: 36 hetesen, a szülészorvosnál (épp ideje, nem? :) ). Rutin vizsgálatok elvégzése, a streptococcushoz a kenet levétele. Ez magyar szemmel mókás, mert nem a doki veszi le a kenetet, hanem te magad :) Megkapod a steril eszközöket, elmondják, hogyan kell csinálni, kimész a wc-re, te meg leveszed a kenetet. 

7.: 38 hetesen, ismét a szülésznőnél. Rutin vizsgálatok elvégzése, kenetvizsgálat eredményének áttekintése. A Hepatitis B oltás és a K vitaminhoz szükséges hozzájárulás VAGY megtagadás aláírása. 

8. 40 hetesen a szülésznőnél. Rutin vizsgálatok elvégzése, illetve monitorozás. Kérdések megbeszélése.

A 40. hetet követően heti rendszerességgel kell a kórházban megjelenni, általában már a szülészorvosnál. A 41. héten javasolják a következő hétre a szülés beindítását - de szerencsére, az ilyen dolgokról az első terhességkor én már lemaradtam :)

Mint a fentiekből kiderül, semmit sem visznek túlzásba. Összesen két ultrahang van: az egyik 12 hetesen, a második a 18-20. hét között. A második alkalommal általában már meg lehet állapítani a baba nemét is, ha arra a szülők egyáltalán kíváncsiak. 
Hüvelyi vizsgálatra az egész terhesgondozás során nem kerül sor.
A rutin vizsgálat mindig csak vérnyomásmérésből, pocak mérésből és a bébi szívhang meghallgatásából áll. Nem méregetik a súlyodat.
Orvossal csak egyszer találkozol, a 36. héten, de ha szükséges, már a 20. héten is.

Összehasonlításként  itt megtalálhatók a Magyarországon szokásos ultrahangvizsgálatok rendszere.

Az első ultrahang kivételével, ahol van valamennyi önrész, amit fizetni kell (kb. $80, ha jól emlékszem?), minden mást a helyi TB fizet. 
Minden leletedről kapsz másolatot. Általában még kérned sem kell, mert megkérdezik ők, hogy kell-e vagy van-e. Az utolsó látogatások egyikén átadod a szülési tervedet, ami belekerül az aktádba.

Véleményem szerint a magyar rendszer az ausztrállal szemben elég pazarló, amit egy olyan helyzetben lévő egészségügy, amilyenben a magyar van, nem lenne szabad megengedni. Bőven van lehetőség a spórolásra. 

Ami negatívumot meg tudok fogalmazni az ausztrál rendszerrel szemben az az, hogy mindig más szülésznővel találkozol. Megvan ennek az előnye is, hisz több szem többet lát, mégis úgy érzem, hogy nem tud kialakulni egy bizalom a szülésznő és közted, így nem biztos, hogy eléggé megnyílsz felé. Ez elsősorban a valamelyik rizikócsoportba tartozó kismamáknál okozhat problémát.
Negatívumnak tartom a szülésbeindítás rutinszerű alkalmazását is túlhordás esetén, de ez már inkább a szüléshez tartozik és nem a terhesgondozáshoz. Arról nem is szólva, hogy ehhez is kell az engedélyed, így egy öntudatos és felkészült kismama minden további nélkül megtagadhatja a beavatkozást, ha a kisbaba nincs veszélyben.

15 megjegyzés:

Jakab Timi írta...

Ha nem lenne 3 még kedvet is kapnék hozzá.:-)))De nagyon jó volt erről is olvasni nálad!Üdv.:Timi

Alexandra írta...

Örülök, hogy tetszett, mert neked aztán van összehasonlítási alapod és tapasztalatod a magyar rendszerben :)

Most olvastam egy linket a magyar terhesgondozásról, amiben azt írja: "Fontos hogy a terhes gondozásba vétele minél hamarabb megtörténjen, célszerű akkor jelentkezni a védőnőnél, amikor már ultrahang vizsgálat során az embrió szívműködését igazolni tudták. Ez kb. 7 hetes terhességi kor."
Nos, az ausztrál rendszerben az első három hónapban nem foglalkoznak veled, még ha tudják, hogy várandós is vagy, akkor sem kell hamarabb jelentkezned se UH-ra, se a szülésznőhöz.
Itt azt mondják, ha veszélyeztetett is vagy és megvan az esélye a vetélésnek, nem tudnak mit tenni, ez a természet rendje. Vigyázz magadra.

Névtelen írta...

Szia,

Ez allami korhaz? Mert en maskeppen emlekszem, igaz mar 6 eve volt hogy "atestem" a dolgokon.Nekem tobb vizsgalaton kellett megjelennem, es mindig a "valasztott" szuleszno volt ott, senki ismeretlen.Az uh-t is ott csinaltak helyben,majdnem az osszes orvosi latogatasnal, meghozza a dokim aki a szulesnel is bejott, igaz nem sok vizet zavart:)A 12. hettol en havonta mentem a szulesznohoz egeszen a 30.hetig, akkor hetente.En tulhordtam, egeszen pontosan 2 hettel, es a korhazba ketnaponta jartam ellenorizni hogy minden ok.(nem akartam befekudni). Nem voltam veszelyeztetett terhes, es itt tortent Qld-ben egy magan korhazban, fizetos kismamakent.Mondjuk meg mindig kevesebbet zavartak itt mint ahogy a magyar rendszerben tettek volna!Gratulalok a szep csaladodhoz es bocsanat a belekotyogasert:)
Gabi

Alexandra írta...

Igen, állami kórház, Medicare alapon.

Két éve szerencsém volt a szülésznővel, mert nem a kórházba jártam a találkozókra, hanem a közeli Early Childhood Centerbe, ott pedig mindig ugyanaz a szülésznő tartott fogadóórát. Jó fej volt, nagyon bírtam.
Most viszont - mondván, hogy úgyis ritkán kell megjelennem -, elvárták, hogy a kórházba menjek. Nem örültem neki, mert ez oda-vissza 1 óra utazást jelent, míg az EChC tőlünk 5 percre van.

Úgy látom, nálad megdolgoztak a pénzükért :D

Unknown írta...

Sziasztok,
ez a "magadnak vedd le a kenetet" verzio nagyon tetszett :))
nekem Manlyben kotelezoen volt maganorvosom (tanulovizumon), o ezt megcsinalta nekem.
De ez volt az EGYETLEN huvelyi vizsgalat.
Soha, semmikor maskor, es amikor a 39. hetben rakerdeztem, hogy nem azert, de megis mit gondol errol? visszanevetett: ha akarom, bekukkant, de pontosan tudja, mekkora a baba, milyen a fekvese (es hogy eltalalta).
Magyarorszagi jopofa tapasztalataimra emlekezve minden heten maceralnak (bar nem lett gyerekem otthon), tenyleg tok feleslegesen.
A masik, ami nagyon fura volt az otthoni baratnoimhez kepest: az osszesen 2 ultrahang, de vegulis teljesen eleg volt.
Az orvosommal kotelezoen talalkoztam havi 1x, szulesznovel meg a szuleskor.
Ellenorzesre a 40.hettol mentem surubben, mert Bence majdnem 2 hetre ra erkezett, addig nem aggodott ertunk senki (en sem), bar utana sem :))
Nekem az tetszett szules utan kozvetlenul, amilyen kedvesseg, szeretet es tamogatas vett korul, ahogy megtanitottak mindenkit a szoptatasra, hagytak, hogy Bencet betegyem az agyba magam melle,, majd amikor hazamentunk, a vedonok ravilagitottak, hogy a felesleges meregetese a babanak, szoptatas elott/ utan csak stresszt okozna, ezzel maximalisan egyetertve teljesen rendben fejlodott, evett es nem aludt a kisded :)))
Erdekesek ezek a tapasztalatok, koszi,hogy leirtad!
Szilvi

B. Gabi írta...

A szülés beindítást én soha sem engedném, rossz tapasztalattal a zsebemben. Hacsaknem nagyon sok a túlhordás, és kimutatható veszélyek állnak már fenn...
Mikorra is jön a Kisasszony? :)

Alexandra írta...

@Szilvi:

Néha olyan prűdek, nem? :)
Mielőtt szültem volna, azzal viccelődtem, hogy azt sem fogják majd tudni, hol jön ki a baba :)
De minden a lehető legsimábban ment. Végig nagyon korrekt tájékoztatást kaptam mindenről.
Egy kicsit én is túlhordtam Zsebit, de inkább levágtam a ház előtt a füvet, hogy én magam indítsam be a szülést :D

Én sem méregettem Zsebit, a ruháiból így is láttam, hogy nőtt és gyarapodott :)

Alexandra írta...

@Gabi:

A kitűzött időpontról csak a születendő kisbaba nem tud, mindenki más igen :)
A mi szülésfelkészítő tanfolyamunkról 13 kismamából 6-nál volt szülésbeindítás, ebből kettő császár lett, komplikációval. A többi sem számolt be kellemes élményekről. Szerintem ez nagyon rossz arány és rossz gyakorlat.

Alexandra írta...

Január 31-ére várjuk a Kisasszonyt :)

B. Gabi írta...

Valóban hülyeség... eszembe jutott az egyik kedvenc filmem erről a születési időpont kiszámolásról, méghozzá a Áldatlan állapotban. Már vagy ezerszer láttam, sosem unom meg :)

Alexandra írta...

Ja, emlékszem :D mivel keverte össze? A kutyával? Majommal?

Talán még rémlik, amikor a férjem annak idején először hívta fel a szülésznőt, hogy időpontot egyeztessen vele, csak a rögzítőre lehetett üzenetet hagyni. Hagyott is: "a 11 hónapos" feleségére hivatkozva. A háttérben meg az hallatszott, ahogy én kiabálok, hogy "11 HETES, 11 HETES!!!" :D
A szülésznő legközelebb úgy hívott vissza minket, hogy "hogy van a 11 hónapos elefánt felesége?" :D

B. Gabi írta...

:DDD
ezen hangosan felnevettem :) ez nagyon jó, annyira jópofa, ahogy a férfiak esetlenkednek a várandós feleségük mellett :)
úgy emlékszem valami gibbonéval keverte össze a filmben, zseniális az a jelenet :)))

Jakab Timi írta...

Hááát igen tudnék mesélni! De inkább nem inditom el a lavínát!:-)Csak úgy megjegyzem, hogy 28 hetes iker terhesen még orvost kerestem aki elvállal sima szüléssel, mert én minden áron szülni szerettem volna! Kb.12-dik doki vállalt el majdnem 30 hetesen úgy, hogy kierőszakoltam, hogy márpedig én szülni fogok és nem vagyok hajlandó előre megbeszélt időre császármetszésre! Nagy harc volt! De megérte! Nekem mind a három rendes szülés volt!:-)) Manapság meg próbálok csak a jóra emlékezni, csak abban nem vagyok biztos, hogy volt e ilyen rész benne.:-))))Üdv.:Timi

Zsuzsi & Zsolti írta...

szia!
tök jó, h ezt is összefoglaltad. remélhetőleg a babavárás már bennünket is AU-ban ér majd.
kérdés:
A kromoszóma-rendellenességre gyanús jelek kiszűrése és a genetikai UH itt is megtörténik azért?
egyébként nagyon szimpatikus a rendszer :)
üdv,
Zsuzsi

Alexandra írta...

@Timi:
Kitartó voltál! Ma már milyen ritka, hogy ikreket természetesen szülik...

@Zsuzsi:
A 12. heti UH során nézik a genetikai rendellenességeket. Hivatalosan nem is UH-nak hívják, hanem NT scan-nek.