2010. december 16., csütörtök

A pelenkázás alternatívája I.

Gondolkoztatok már azon, hogy mit csináltak ősanyáink, amikor még nem volt pelenka? Mit csinálnak azok a népek, ahol nem csak az eldobható pelenka luxus, de a textil pelenka is, sőt, a mosáshoz a víz is? Ott is felnőnek a csecsemők, mégis, hogyan?

Emlékszem, amikor a kisöcsém pici volt, neki még textil pelenkája volt, de a tőle pár évvel fiatalabb unokatesóim már eldobható pelenkát használtak. Volt is bennünk egy kis irigység, hogy de jó nekik, ők megtehetik, pedig milyen drága, de mennyire kényelmes, hisz nem kell mosni, csak simán kidobni. 
Annak idején úgy gondoltam, ha nekem egyszer gyerekem lesz, biztos eldobható pelenkát fogok használni.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán és Magyarországon is felnőtt az első Libero-generáció.
Nem felejtettem el az akkora gondolataimat - még sem eldobható pelenkát használunk.

Unokatesóm feleségével pont egyszerre voltunk várandósok (a gyerekek születése között nincs 24 óra sem), így rendszeresen információt cseréltünk. Ő volt az, aki bemutatta nekem az első modern textil pelenkákat, amikhez általában van egy külső, nedvességet át nem eresztő nadrág és egy belső,  nedvszívó betét. Akkor még nem ujjongtam e lehetőség hallatán, mert a kakis pelenkák mosása valahogy nem tűnt csábító gondolatnak. 
Mivel azonban a környezetvédelem már akkor is foglalkoztatott, inkább a környezetbarát, komposztálható pelenkákban gondolkoztam. 

Aztán ahogy az ember egyre jobban készül a piciny gyermekére, felmerülnek olyan gondolatok: hányszor kell etetni egy csecsemőt? hányszor kell cserélni a pelust? Mennyi pelusra van szükség naponta / hetente / havonta? Mennyire???? Ó te jó ég! 

Leültem és számoltam, a következő kérdéseim alapján:
Mennyibe kerül egy darab eldobható pelenka a legolcsóbb helyen? (pl. Aldi saját terméke)
Mennyibe kerül egy darab környezetbarát, komposztálható eldobható pelenka? (online beszerezhető, német termék)
Mennyibe kerül mindez havi szinten? Hány évig is kell a gyereknek pelus? Mennyibe kerül mindez két és fél éves koráig?
Mennyibe kerülnek a modern textil pelenkák? Hány darabot kell megvenni kezdésnek, hogy ne kelljen naponta mosni?


Nem volt nehéz kiszámolni, hogy az az $5000, amit az ausztrál állam ad támogatásként egy gyerek születésekor, kb. az eldobható pelenkák árát fedezi. Elsőként óriási összegnek tűnik, hogy milyen sok pénz. Másodszorra még óriásibb összegnek tűnik, amit kidobunk a pelenkákkal... (nem, ezek nem a komposztálható fajták).
A környezetszennyezésről már nem is szólva, hisz az eldobható pelenkák nem hogy 100, de még 300 év alatt sem bomlanak le. 
Azt sem volt nehéz kihozni, hogy a környezetbarát pelenkák a háromszoros árukkal szintén luxust kiadást jelentenek, ezért csak nagyon indokolt esetekben jöhetnek szóba, de hogy minden nap azt használjam, azt már nem. Még hirtelen milliók is szakadnának az ölembe, akkor sem. 

Ekkor néztem jobban körül a modern, mosható pelenkák piacán, elsősorban a barátnőm által javasolt márkát keresve, hogy egyáltalán itt hozzáférhető-e. 
Induló adagnak elég nagy mennyiség kell belőle, nem elég ugyebár egy külső és egy belső, de még kettő sem. Költségeket tekintve is elég jelentős kiadás így egyszerre, még ha nem is kell egyből ezer dollárokat kifizetni, akkor is fájdalmasan érinti az embert. Viszont ha azt nézzük, mit már akkor is tudtunk, hogy nem állunk meg egy gyereknél, az első gyereknél beszerzett pelenka költségével a második esetében már egyáltalán nem kell számolni, vagyis az ő pelenkázása költség helyett már tiszta nyereség!


Összehasonlító tanulmányomat felterjesztettem a család pénzügyminiszteréhez és gazdasági tanácsadójához  (értsd: a férjemhez), aki lelkesen támogatta a spórolásra tett erőfeszítésemet és még azt is felajánlotta, hogy majd ő mossa a kakis pelenkákat. Természetesen tudtam, hogy ez csak jól hangzó ígéret - mint ahogy soha, egyetlen egy kakis pelenkát nem mosott ki az elmúlt 20 hónapban -, de a költségvetés elfogadása ennél sokkal fontosabb volt, így csak egyszerűen örültem a nyert ügynek. 

Hogyan lehet tovább spórolni?   
Megoldás: ebay. Mint már annyiszor.


Először csak néhány új külsővel gazdagodtam a bolti árak töredékéért. Aztán felfedeztem, hogy az egyik eladó - annak ellenére, hogy magánember - elég sok új, bontatlan, de régi mintájú pelussal rendelkezik, ezért megkérdeztem tőle, vajon van-e használt pelusa is. 
Volt neki. 
Nem is kevés. 
Üzletet kötöttünk, én meg hamarosan 100 db, kétféle méretű belső pelussal és irdatlan sok külsővel gazdagodtam potom $50-ért :)


Zsebi a mai napig ezeket a pelusokat használja (már amikor egyáltalán van rajta), amire összesen (az újonnan, üzletben megvásárolt kezdő csomaggal együtt, mely 3 db külsőt és 10 db belsőt tartalmazott) kevesebb, mint $200-t költöttem. 
A kistesónál meg ugyebár már nem kell mosható pelust vennem. 


De a történetnek még nincs vége!
A következő részben beszámolok arról, hogyan tudtuk csökkenteni a pelenkák mosásának számát az EC-vel és egyáltalán, mi is az az EC, aminek köszönhetően Zsebi másfél éves korára kb. 90%-ban szobatisztává vált.

3 megjegyzés:

cserukka írta...

és milyen néven található meg ez az üzletember? Hátha van még neki eladó pelusa :)

Alexandra írta...

Hát, ennek már ugye több, mint másfél éve, lassan 2 is megvan, hogy az üzletet nyélbe ütöttük. Egy ausztrál anyukától vásároltam a pelusokat és tudtommal az összeset elküldte nekem, grátiszba még a javítani valókat is, ha affinitást éreznék a kinyúlt gumi kicserélésére.
Érdemes más eladókkal próbálkozni :)

cserukka írta...

köszi :) majd próbálkozom