2013. március 29., péntek

Halálos kullancs



Amikor múlt hét hétfőn szegény Totónk elment, azt hittem, sosem fogom megtudni, mi okozta a halálát. Nagyon megrendített és megsírattam az elvesztését. A kertben temettük el, a Kis Barna mellé. S bár a gyerekek is jelen voltak a "szertartásnál" - azt akartuk, hogy ők is tudják, Totó nincs többé, nem szimplán elveszett, nem fog visszajönni, hanem a halál is az élethez tartozik -, túl fiatalok még ahhoz, hogy megértsék ennek a lényegét. Sophie másnap, amikor kutyaugatást hallott, azt mondta, hogy Totó bent van (a házban), illetve a mosógép mellett kereste, ahol a kutyus gyakran védett zugot talált. Zsebi is megkérdezte a héten, hogy Totó hol van? Boldogan kiáltanak fel, ha meglátják a fényképét, akár a blogomon, akár az újságban.

Csak egy nappal később, hogy Totót eltemettük, egy barátunk megemlítette, hogy kullancs is okozhat halált egy állatnál. A neten rákeresve találtam rá a paralysis tick (Ixodes holocyclus) néven emlegetett kullancsra (magyar nevet nem találtam), mely háziállatoknál (is) előbb bénulást, majd halált okozhat. A kullancs nevére rákeresve sokkoló volt látni, hogy a google első találati eredményként a saját önkormányzatunk területén található állatkórház nevét dobta ki egy részletes leírással arról, hogy milyen veszélyes vérszívóról van szó.

A kullancsról, mint problémáról egyébként is tudtam, sajnos rendszeresen húzom ki őket magamból vagy valamelyik családtagomból. Totóból aznap reggel húztam ki egyet, amikor odamentem hozzá megnézni, hogy van és megsimogattam. A szája mellett volt egy, már megszívta magát. Arról viszont nem tudtam, hogy létezik ez az idegmérget termelő fajta, mely egy kutya (vagy akár macska) halálát okozhatja! Mint a Pittwater Animal Hospital leírásból kiderült, mi az egyik legjobban fertőzött területen élünk. Ha a kullancsot nem húzzák ki időben vagy az állat nem kap kezelést a mérgezés okozta tünetek legkorábbi jelentkezésénél, az állat már valószínűleg maradandó károsodást kap vagy menthetetlen.
A kullancsfertőzést 100 %-osan nem lehet elkerülni, de a kockázatot különböző módszerekkel, illetve azok együttes alkalmazásával jelentősen le lehet csökkenteni. Mindennél fontosabb azonban, hogy az állatot MINDEN NAP ellenőrizni kell, hogy van-e benne kullancs!
Nálunk annyira gyors lefolyású volt a mérgezés, hogy a korai jeleket észre sem vettük, amikor meg már igen,  valószínűleg már túl késő lett volna a folyamatot visszafordítani.

Amikor rájöttem, mi történt a kutyusunkkal, az információt szétküldtem a Facebookon, többek között a helyi újságnak, a Manly Daily-nek is, ahonnan szinte rögtön kaptam választ. Ennek az eredménye a fenti képen látható cikk, mely e hét szerdán jelent meg.

És tudjátok, mi a legmegnyugtatóbb az egészben? Csütörtökön elmentem a közeli állat kereskedésbe, hogy magot vegyek a tyúkoknak és a hirdetőtábla tetejére ki volt tűzve a Totós cikk.
Ez volt a cél, hogy az információ terjedjen, az emberek tudjanak arról, hogy létezik ez a veszélyes kullancs.
Van, aki csak 10 km-ről arrébb költözik erre a környékre és gőze nincs a problémáról. Az elmúlt szűk két hétben azonban rengeteg fatális esetről hallottam. Szomorú, hogy ezen esetek ellenére a kullancs nincs a köztudatban.

További információ:
Lyme-kór Ausztráliában is van.
Ez a fajta kullancs Magyarországon tudtommal nem létezik, forrás innen.
Wikipedia
Pittwater Animal Hospital a kullancsról

1 megjegyzés:

Kertész Gabi írta...

Nagyon sajnálom a kutyust :(
A megelőzést nem propagálják ott? Itthon vannak cseppek, amit az állatok -kutya, macska- nyakára kell csepegtetni, illetve nyakörvek. Az előbbi egy, az utóbbi 5-6 hónapig védelmet nyújt a bolha és a kullancs ellen. Az egyik márka repellens, így a kullancs nem fúródik az állatba hanem már a szőréről lepereg...
Igaz nem paleo, de ez legalább hatékony. Vannak bio szerek, sprayk is, én azt is használom, ha erdőbe megyünk. Túlbiztosításnak tűnik, de rengeteg itthon is a fertőzött kullancs, igaz nálunk a babesia nevű betegség gyilkol.